Veiligheid

Veiligheid is niet vanzelfsprekend. We moeten blijven investeren om ons te beschermen tegen de gevaren van teveel en te weinig water. De zomer van 2021 is daar een goed voorbeeld van met ongekend hoogwater in de grote rivieren en enorme overstromingsschade in Limburg.

De veiligheid van dijken moet buiten kijf staan. Het veranderende klimaat stelt hogere eisen aan het ontwerp én het beheer van dijken. Het uitvoeren van deze taken heeft daarom prioriteit. De verwachting is dat de waterafvoer in de grote rivieren en beken steeds meer met pieken gepaard gaat en de druk op de dijken en kades vergroot. De dijken en kades moeten bestand zijn tegen hoge piekafvoeren en langdurige droogte.

Veiligheid vraagt ook om vooruitdenken: wonen op lage, overstroombare plaatsen met een kwetsbare waterhuishouding willen we daarom ontmoedigen. Zo hopen we te voorkomen dat extra grondstoffen, CO2 en energie nodig is om bijvoorbeeld woningen of grond op (te) lage plaatsen droog te houden. Het waterschap kan hierbij strenger adviseren bij de watertoets voor nieuwbouwprojecten om spijt en hoge reparatiekosten in de toekomst te voorkomen. Het waterschap stuurt hier ook actief op in gesprek over de omgevingsvisies van gemeente en provincie.

Veel inwoners van Nederland zijn zich niet bewust van het gevaar van water en van het wonen in een laaggelegen delta. Omdat de waterschappen hun werk goed doen, beseffen veel mensen niet hoeveel inspanningen en middelen hiervoor nodig zijn en wat de impact kan zijn van achterstallig onderhoud. Meer voorlichting en educatie is nodig om de bewustwording hierover te vergroten.