Samenwerking

In samenwerking zijn we als Nederlanders altijd goed geweest. Ook al zijn we verschillend en denken we verschillend over thema’s, alleen door goed samen te werken kunnen we iets bereiken. Het is belangrijk om dat hardop tegen elkaar te zeggen. Veel mensen ervaren dat gevoel van samen namelijk helemaal niet zo. Zij voelen dat er vooral óver hen in plaats van met hen gepraat wordt. Niet voor niets hingen veel boerengezinnen in 2022 de vlag ondersteboven. Als noodkreet aan de overheid en samenleving. Het is belangrijk om naar elkaar te luisteren bij zo’n schreeuw om hulp. Als waterschap kunnen wij niet zonder de boer bij het onderhouden van het landschap en de bescherming van biodiversiteit.

De ChristenUnie kijkt niet alleen naar de kerntaken (schoon, voldoende en veilig water), maar ook naar de ontwikkeling van een duurzame (leef)omgeving. Dat kan een waterschap niet alleen. De ChristenUnie wil dat het waterschap samenwerkt met andere overheden, ondernemers, maatschappelijke organisaties en het onderwijs.

Het is voor ons belangrijk dat er ook heldere afspraken zijn over de kostenverdeling tussen overheden. Samenwerking moet leiden tot een zichtbaar positief financieel resultaat voor inwoners, boeren, bedrijven en natuurbeheerders.