Droogte

De ChristenUnie wil een balans tussen droge voeten aan de ene kant en het beperken van droogte aan de andere kant. Dijken en kades moeten daarom bestand zijn tegen zowel hoge piekafvoeren en langdurige droogte.

Herstel van het natuurlijke systeem begint met het vergroten van de infiltratie van regenwater in de bodem. Het vasthouden van water in de bodem neemt in stedelijk en landelijk gebied de laatste tijd sterk af. Door meer water vast te houden krijgen we bij hevige regenval minder wateroverlast en is tijdens droogte blijft water langer beschikbaar om verkoeling te bieden. Hooggelegen zandgronden moeten worden ingezet als belangrijke strategische zoetwatervoorraden. Het waterschap wordt als het aan ons ligt proactief partner in studies en planvorming naar de Veluwe als aanvullende strategische zoetwatervoorraad. Dit grondwater vormt in tijden van droogte een belangrijke bron en buffer (verbinding) tussen natte en droge perioden.

Ook moet er werk worden gemaakt van regionale verdringingsreeksen zodat inwoners, boeren en tuinders duidelijkheid krijgen over de beschikbaarheid van water in tijden van droogte, als de vraag naar water vele malen hoger ligt dan de beschikbaarheid ervan. Hierbij moeten concrete afspraken over de verdeling van grondwater (verdringingsreeksen) gemaakt worden met Vitens en de provincies. De ChristenUnie is voorstander van het afsluiten van convenanten over het verminderen van het oppompen en het actiever aanvullen van grondwatervoorraden.

Daarnaast kan het waterschap door middel van convenanten stimuleren om naaldbomen te vervangen door loofbos om verdamping tegen te gaan.

Wij steunen initiatieven om vissen te redden als beken droogvallen in tijden van droogte.