Recordregen

Carlo CU-ImpactLogo-in-vierkant-RGB.jpg
Door Carlo van Dijk, ChristenUnie op 2 juli 2024 om 19:29

Recordregen

Sinds het najaar van 2023 is een recordhoeveelheid aan regen gevallen. In het werkgebied van waterschap Vallei & Veluwe viel er 45 tot 60 procent meer neerslag dan normaal het geval is.

Door de regenval in het najaar van 2023 was de grondwaterstand op veel plaatsen al behoorlijk gestegen. Op verschillende plekken onstond overlast. Inwoners en ondernemers hadden last van water in kruipruimtes en kelders. Agrariërs konden niet met hun machines op het land. Toen er in het voorjaar opnieuw veel regen viel, ontstonden opnieuw problemen.

De overlast wordt veroorzaakt door het grondwater. Anders dan water in beken, sloten en vaarten (oppervlaktewater) is het grondwater nauwelijks te beïnvloeden. Oppervlaktewater verplaatst zich met vele liters per seconde, grondwater daalt echter met milimeters per dag. De grondwateroverlast kan daardoor lang aanhouden.

Veel inwoners, ondernemers en agrariërs hebben schade geleden door het hoge grondwater. Het was voor hen een hard gelag om te ontdekken dat ze vaak zelf verantwoordelijk zijn voor het nemen van maatregelen en dat schade niet door een verzekering wordt gedekt. Waterschappen hebben geen wettelijke rol om dit soort overlast op te lossen. Vaak zijn er ook geen snelle oplossingen voor handen. Wie last heeft van wateroverlast omdat een beek of sloot overstroomt, kan wél bij het waterschap terecht.

De uitzonderlijke situatie is uniek voor de afgelopen 100 jaar. Toch is het waarschijnlijk dat problemen zich vaker zullen voordoen. Als gevolg van klimaatverandering zijn er vaker perioden van extreme droogte én extreme regenval. De ChristenUnie is daarom groot voorstander van klimaatadaptieve maatregelen in zowel de landelijke als de gebouwde omgeving. Ook wil de fractie dat gemeenten en provincies meer rekening houden met het water- en bodemsysteem bij de aanleg van woonwijken en bedrijventerreinen. Een robuustere ordening van de ruimte schept op langere termijn de beste mogelijkheden om schade door droogte of wateroverlast te voorkomen.

Labels: ,