Ontmoeten en afstemmen in het Binnenveld

CU-ImpactLogo-in-vierkant-RGB.jpg
Door ChristenUnie op 3 juli 2023 om 17:30

Ontmoeten en afstemmen in het Binnenveld

Op 1 juli brachten ongeveer 15 vertegenwoordigers van ChristenUnie en A Rocha een gezamenlijk werkbezoek aan het Binnenveld. Het Binnenveld is een bijzonder gebied tussen Ede, Rhenen, Veenendaal en Wageningen, met landbouw, natuur en cultuur.

Wetenschapper Pim Dik vertelde over het belang van een gezonde bodem. Een gezonde bodem bevat een onvoorstelbare hoeveelheid aan leven. Behalve de bekende regenworm hebben ontelbaar veel bacteriën en schimmels ieder hun eigen rol in het natuurlijk bodembeheer. Vanuit perspectief van water is een gezonde bodem belangrijk, omdat deze enorme hoeveelheden water kan vasthouden.

Fractielid Kees de Heer benadrukte het belang van schrale grond voor de biodiversiteit. Door zorgvuldig natuurbeheer zijn in relatief korte tijd veel zeldzame planten en grassen weer in het Binnenveld te vinden. Zo groeit ongeveer de helft van de hoeveelheid blauw gras in Nederland in dit gebied.

Het werkbezoek werd ook gebuikt door de fracties van de provincies Utrecht en Gelderland, de gemeenten Ede, Veenendaal, Wageningen en waterschap Vallei & Veluwe om elkaar te informeren. Fracties vroegen ondermeer aandacht voor de visppopulatie, de kansen en beperkingen van natura 2000-gebieden en het belang op bij nieuwbouwprojecten goed rekening te houden met waterveiligheid en -kwaliteit en de bodem.

Labels: , , , ,