Kun je water sparen?

Carlo
Door Carlo van Dijk op 16 juni 2022 om 16:24

Kun je water sparen?

Wie af en toe kletsnat regent tijdens een regenbui kan het zich misschien moeilijk voorstellen, maar droogte is voor het werkgebied van waterschap Vallei en Veluwe een groot probleem.

Na drie droge zomers op rij besloot het algemeen bestuur van Waterschap Vallei en Veluwe in de zomer van 2020 dat directe actie noodzakelijk was. Daartoe werd de regeling ‘Watersparen’ in het leven geroepen. Dit is een laagdrempelige subsidieregeling waarmee grondeigenaren een financiële bijdrage van 10.000 euro krijgen voor permanente oplossingen die bijdragen aan het vasthouden van water. Door water vast te houden in plaats van af te voeren, onstaat een watervoorraad die helpt om drogere periodes door te komen. Voorbeelden van oplossingen zijn de aanleg van kleine stuwen of dammen op eigen terrein.

Na besluitvorming in juli 2020 moest de subsidieregeling nog worden uitgewerkt. Toch kon deze al één maand later ingaan. Aanvankelijk is 400.000 euro beschikbaar gesteld, maar vanwege het succes van de regeling is dit in het voorjaar van 2021 verhoogd met 300.000 euro.

Als gevolg van de regeling Watersparen zijn in totaal zijn 239 maatregelen genomen. Uit een evaluatieonderzoek blijkt dat hierdoor lokaal de grondwaterstand met 5 tot 20 centimeter kon worden verbeterd.

Ondanks dit succes is dat nog maar een druppel op de gloeiende plaat. De inschatting is dat met Watersparen ongeveer 1 procent van het maximaal mogelijk effect is bereikt. Duidelijk is dat het bestrijden van droogte om veel grotere investeringen vraagt. Hoewel het positieve van Watersparen is dat grondeigenaren zelf maatregelen op eigen terrein, kunnen grotere besparingen worden gerealiseerd als het waterschap zelf gerichter en grootschaliger maatregelen neemt. Met deze afweging in het achterhoofd is het algemeen bestuur van plan in het najaar van 2022 te besluiten of de regeling wordt voortgezet.. Ook andere lessen uit het evaluatieonderzoek worden dan toegepast.

Naast de regeling Watersparen doet het waterschap natuurlijk nog veel meer om droogte te bestrijden. Sinds 2019 worden bijvoorbeeld watergangen op een andere manier gemaaid. Het water stroomt daardoor minder snel. Bovendien is dat goed voor de biodiversiteit.

Vanwege de ernst van de droogte en de omvang van het probleem is de ChristenUnie groot voorstander van een gezamenlijke aanpak. Zodat het waterschap niet alleen zelf maatregelen uitvoert, maar ook anderen aanmoedigt dat te doen, door kennisdeling en subsidies. Want Watersparen is een mooi initiatief, maar er is vanuit het belang van landbouw en natuurbeheer nog veel meer nodig.

Meer weten/lezen:

• Klik hier voor informatie over subsidiemogelijkheden voor droogtebestrijding.
  • Het actuele neerslagtekort van Nederland kun je hier bekijken.
  • Op deze pagina is het actuele waterbeeld van Vallei en Veluwe te zien.

Labels: , , ,