Hoe weten we of we de goede dingen doen?

Afvinken.jpeg
Carlo
Door Carlo van Dijk op 5 maart 2020 om 20:00

Hoe weten we of we de goede dingen doen?

Eén van de taken van het Algemeen Bestuur van het waterschap is om te controleren of de werkzaamheden effectief en efficiënt worden uitgevoerd.

Sommige waterschapsbesturen hebben daarvoor net als gemeenten en provincies een speciale rekenkamer(commissie) benoemd, die regelmatig onafhankelijk onderzoek doet naar bepaalde onderwerpen. In waterschap Vallei Veluwe is dat niet het geval. Op 4 maart 2020 sprak het Algemeen Bestuur over de vraag of hier verandering in moet komen.

Effectiviteit en efficiëntie natuurlijk van groot belang. De begroting, jaarrekening en voortgangsrapportages van het waterschap worden daarom al zo opgesteld dat dit goed controleerbaar is. Ook ontvangt het Algemeen Bestuur de evaluaties van uitgevoerde projecten. Bovendien wordt het op de hoogte gehouden van het jaarlijkse effectiviteits- en efficiëntie-onderzoek in opdracht door Dagelijks Bestuur.

Om die reden heeft de ChristenUnie geen behoefte aan een eigen rekenkamerfunctie voor het waterschap. Na een suggestie van de ChristenUnie is wel besloten om het Algemeen Bestuur te consulteren over het eerder genoemde jaarlijkse effectiviteits- en efficiëntie- onderzoek van het Dagelijks Bestuur. Controle moet functioneel blijven, en controleren om het controleren is op zichzelf niet efficiënt.

Labels: , ,